aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

آیا درباره مسئله پول استرس دارید؟

(زمان خواندن: 3 - 6 دقیقه)

پول یکی از اصلی‌ترین دلایل استرس، اضطراب و دعوای زناشویی است. دانستن اینکه چگونه از شر استرس خلاص شوید مسئله‌ای مهم است. در گام اول باید از وجود این استرس آگاه شوید و پس از آن، برای برطرف کردنش اقدام کنید؛ زیرا گاهی اوقات، ممکن است آن‌قدر سرتان شلوغ باشد که حتی متوجه ‌استرس‌تان نشوید. اگر صبر کنید و به علائمی نگاه کنید که نشان‌دهنده‌ی اضطراب شما به‌خاطر پول هستند، می‌توانید به برطرف شدن اضطرابتان امیدوار باشید.

از فشارهای ناشی از استرس مالی

پنج نشانه‌ای که می‌گویند شما به‌خاطر پول استرس دارید

نگرانی به‌علت مسائل مالی نشانه‌های مشخصی دارد که با شناختن و پیداکردنشان در رفتارهایتان به آن آگاه خواهید شد؛ البته نگرانی لزوماً  به‌معنای وضعیت بد مالی نیست، بلکه مستقمیماً نشان‌دهندۀ ترس از پول و مواجه‌شدن با آن است. اگر این نشانه‌ها را در خود یافتید، جدی‌تر به‌دنبال علت نگرانی‌تان باشید.

۱) دعواهای زناشویی دارید

آیا می‌دانستید زوج‌هایی که استرس مالی‌شان را با حداقل‌درجه‌ی «حدوداً بالا» و بیشتر رتبه‌بندی می‌کنند، بحث‌وجدل‌های بیشتری باهم دارند؟ استرس مالی همچنین یکی از دلایل اصلی طلاق است. این استرس ممکن است بر کل زندگی شما تأثیر بگذارد، در این صورت، همه‌ی مسائل زندگی‌تان بخشی از آن استرس خواهند شد.

۲) بودجه‌بندی ندارید

وقتی به‌خاطر پول استرس دارید، نمی‌خواهید کاری با پولتان انجام دهید و حتی نمی‌خواهید به پولتان نگاه کنید. از مسائلی دوری می‌کنید که به شما کمک می‌کنند کنترل مالی داشته باشید و استرس خود را کاهش دهید؛ ولی استرس را نادیده می‌گیرید و امید دارید اگر آن را نبینید، استرس هم شما را نمی‌بیند و سراغ شما نمی‌آید. از «ذهن» برود هرآنچه از دیده برفت!

۳) با خرج کردن هر مقداری از پول برای هر چیزی مضطرب می‌شوید

این‌یکی از مسائلی است که خودم هنوز دچار آن هستم. پول نقش مهمی در انتخاب‌ها و تصمیماتم ایفا می‌کند. از خرج هر مقداری از پول دوری می‌کنم و حتی سختم است، پولی را که برای هدف خاصی پس‌انداز کرده‌ام، برای همان هدف خرج کنم. گاهی اوقات حتی از بنزین زدن هم اجتناب می‌کنم برای اینکه پولی خرج نکنم. حتی از فکر کردن به اموری که برای آن باید هزینه بدهم نگران و مضطرب می‌شوم.

۴) از بررسی حساب بانکی‌تان پرهیز می‌کنید

ما دوست داریم پاک کردن صورت‌مسئله آن را حل کند؛ اما واقعیت این‌طور نیست. اگر حساب بانکی‌تان را بررسی نکنید، نخواهید فهمید دارید پولی را خرج می‌کنید که درواقع آن را ندارید و هزینه‌اش به ستون بدهی‌هایتان اضافه می‌شود.

۵) به‌خاطر هزینه‌ها نمی‌توانید سبک زندگی سالم را انتخاب و اجرا کنید

۳۲ درصد افراد بالغ می‌گویند وضع مالی‌شان به آن‌ها اجازه‌ی زندگی سالم را نمی‌دهد. اگر از هزینه‌های زندگی سالم می‌پرهیزید، پس تصمیمات ناسالم می‌گیرید؛ چون در اصل به‌خاطر پول استرس دارید.

پس وقتی چنین حسی داریم چه باید بکنیم؟ پیدا کردن راه خلاص شدن از استرس مسئله‌ی دیگری است که سر شما را شلوغ‌تر می کند. در ادامه به روش‌هایی ساده برای رفع استرس می‌پردازیم.

کار بیشتر به معنی بیشتر کار کردن نیست

چگونه استرس را بدون کار بیشتر رفع کنیم؟

وقتی چنین حس‌هایی به‌علت خرج کردن پول به‌ما دست می‌دهد، چه باید بکنیم؟ پیدا کردن راه خلاص شدن از استرس مسئله‌ی دیگری است که سرمان را شلوغ‌تر می کند. در ادامه به روش‌هایی ساده برای رفع استرس می‌پردازیم.

۱) بودجه‌بندی داشته باشید

تنظیم بودجه یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای رفع استرس مالی انجام دهید. سر درآوردن از پیچ‌وخم بودجه‌بندی زمان و انعطاف‌پذیری می‌خواهد؛ اما وقتی بتوانید انجامش دهید، به شما کمک می‌کند کنترل هزینه‌هایتان را به‌دست بگیرید، بفهمید چگونه برای آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید و برای موفقیت به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

۲) دوستی پیدا کنید که در مسائل مالی بتواند به شما کمک کند

داشتن کسی که بتوانید با او درمورد مسائل مالی‌تان صحبت کنید به شما کمک می‌کند مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشید و ببینید در چه موردی عملکرد خوبی دارید. یک دوست همیشه راه خوبی برای ایجاد تغییرات است.

۳) لب‌هایتان را غنچه کنید

شما را نمی‌دانم؛ ولی به نظر من این ‌یکی راه بامزه‌ای برای رفع استرس است! اصلاً مهم نیست که مخاطب خاصی دارید یا نه چون می‌توانید بچه‌ها یا مادرتان را ببوسید. این کاری است که می‌تواند به‌راحتی به شما کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید و استرس خود را کاهش دهید.

Web MD تحقیقی انجام داد که نشان داد «بوسیدن با ایجاد حس ارتباطی، موجب ترشح هورمون‌های اندورفین می‌شود، هورمون‌هایی که بر ضد استرس و افسردگی عمل می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهند.» پس لب‌هایتان را غنچه کنید و با بوسیدن کسانی که برایتان عزیز هستند از استرس خود بکاهید.

۴) دوشاخه را از برق بکشید

این روشی برای رفع استرس است که برای بسیاری از مردم سخت است. وقتی وسایل برقی را خاموش می‌کنید مغز شما فرصت پیدا می‌کند از افکار مختلف خالی شود و برای مدت کوتاهی استراحت کند. این بهبود وضعیت ذهنی موجب می‌شود شرایط را همان‌طور که هست، ببینید و فرصتی به مغز شما می‌دهد تا با استرس روبه‌رو شود. کمی موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید. درهرصورت، این کار را انجام دهید؛ چون به شما برای رفع استرس کمک می‌کند.

۵) از شنیدن و خواندن اخبار منفی اقتصادی بپرهیزید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که استرس مالی دارید، قرار گرفتن در معرض اخبار منفی اقتصادی، استرس‌تان را تشدید کرده باشد. این اتفاق برای من بارها رخ داده است. بهترین کار این است که اخبار اقتصادی را چک نکنید.

در نهایت، به شما پیشنهاد می‌دهم هرآنچه برای سایر استرس‌ها تجویز می‌شود، در این مورد هم به‌کار ببرید. برای کاهش مقطعی استرس مالی، کمی به خود فرصت دهید، ورزش کنید، به پیاده‌روی بروید و با خود فکر کنید که چطور می‌توانید خود را بازیابید. مهم‌تر از همه، با یک مشاور مالی مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که حداقل نیمی از استرس‌تان بی‌مورد است.

بهترین راه برای رهایی از استرس مالی این است که بودجه‌بندی کنید، به آن وفادار بمانید و در نهایت، با یک مشاور مالی مشورت کنید. زمانی که دچار استرس هستید از شنیدن و خواندن اخبار منفی اقتصادی بپرهیزید. کمی به خود فرصت بدهید و ورزش کنید.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲