aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

سه عادت بد مالی که باید ترک کنید

(زمان خواندن: 2 - 4 دقیقه)

عادت کردن به هر چیزی ممکن است آزادی عمل ما را بگیرد. در واقع، هر فردی برای داشتن ارادۀ آزاد در امور مختلف نیاز دارد که ابتدا عادت‌های رفتاری خود را بشناسد و بتواند جلوی آن‌ها بایستد. عادت‌های رفتاری ما را مجبور به کارهایی می‌کنند که آزادی عمل ما را می‌گیرند.

در مورد امور مادی نیز این موضوع قابل بررسی است. به این صورت که عادت‌های رفتاری بد درمورد پول و مادیات ممکن است به ضرر ما تمام شوند. در برابر این عادت‌های غلط چه باید کرد؟ آیا می‌شود با جایگزین کردن عادت‌های خوب مادی، موفقیت را تضمین کرد یا اینکه برای آزادی عمل باید مطلقاً عادت‌های خود را اعم از خوب یا بد حذف کنیم؟ برای رسیدن به بهترین پاسخ تصمیم گرفته‌ایم ابتدا عادت‌های غلطی را که نیازمند ترک کامل هستند، به شما معرفی کنیم.

هدر رفت پول

۱. خرج کردن بیشتر برای کسب امتیاز

استفاده از کارت­‌های بانکی‌ای که برای هر خرید امتیاز می­‌دهند ممکن است در جای خود بسیار سودمند باشد. ولی اگر تنها برای جمع کردن امتیاز از این کارت­‌ها استفاده کنید، ممکن است دچار مشکلات عدیده­‌ای شوید. اگرهم بودجه­‌ی ماهیانه­‌ی محدودی دارید و قصد دارید دقیقاً از آن پیروی کنید، مشکل شما سخت­‌تر می­‌شود.

یکی از راه­‌هایی که می‌­توانید به کمک آن این عادت ناپسند را کنار بگذارید، این است که از این کارت­‌ها فقط برای خریدهای معمولی و ماهیانه استفاده کنید. برای مثال، فرض کنید که این کارت را در خانه گذاشته و از آن فقط برای پرداخت­‌های اتوماتیک قبض تلفن، هزینه­‌های حق عضویت باشگاه و بیمۀ ماشین استفاده می‌کنید. در این صورت، دیگر مشکل خریدهای بی­‌حاصل را نخواهید داشت و در عین حال از مزایای این کارت­‌ها که همان امتیازها است، بهره‌مند می‌شوید. همچنین، گاهی استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت پول که با هر تراکنش به شما امتیاز می‌دهد، شما را برای بیشتر خرج کردن وسوسه می‌کند.

پرداخت صورتحساب

۲. پشت­ گوش انداختن قبض­‌ها

دیدن قبض­‌های تلنبارشده هنگام ورود به خانه، برای همه صحنۀ ناخوشایندی است؛ ولی پرت کردن آن­‌ها روی میز و بی‌­توجهی به آن‌­ها برای هفته­‌ها، ممکن است عواقب خیلی بدی برای سلامت مالی‌تان داشته باشد. بی­‌توجهی همیشگی به قبض­‌ها موجب می‌­شود تا تاریخ مهلت پرداخت آن­‌ها را فراموش کنید و تاثیر بدتری هم داشته باشند.

یک راه ساده برای جلوگیری از تلنبار شدن قبض­‌ها این است که با آن‌ها برخورد فعالانه داشته باشید. به محض این‌که قبضی به دستتان می­‌رسد، آن را بدون هیچ تردیدی پرداخت کنید. با اینکه ممکن است در ابتدا برایتان راحت نباشد، در درازمدت فواید آن ­را کاملاً لمس خواهید کرد. چراکه استرس مالی کمتری خواهید داشت. البته اگر برای پرداخت به‌موقع قبض‌­ها مشکل دارید، سرویس‌‌های پرداخت اتوماتیک می‌توانند کمک خوبی برایتان باشند. در غیر این صورت مجبور خواهید شد استرس شدیدی را تجربه کنید؛ زیرا دیر یا زود پیغامی مبنی بر جریمۀ سنگین دیرکردها دریافت خواهید کرد که شما را مجبور به پرداخت مبلغی هنگفت و خارج از برنامه می‌کند. پس هر قبضی را سر موعد پرداخت کنید و از شر بدهی بیشتر و جریمه خلاص شوید.

رهایی از بدهی

۳. پاس‌کاری بدهی­‌ها بدون حل کردن مشکل اصلی

اگر خودتان متوجه شده­‌اید که بدهی خود را به‌طور مداوم با قرض و وام­‌های دیگر می‌­پوشانید، ممکن است نوعی عادت پاس‌کاری بدهی برای خود ایجاد کرده­ باشید. یعنی با گرفتن یک وام بزرگ‌تر و کم‌سودتر وام‌های کوچکتان را بپردازید و دوباره شروع به قرض و وام گرفتن کنید.

در حالی که داشتن نرخ بهرۀ پایین و فقط یک پرداخت ماهانه قطعاً می‌تواند به حل مسائل کوتاه‌مدت شما کمک کند، اگر این کار را همیشه انجام دهید، شاید نتوانید دیگر موضوع اصلی را حل کنید.

اگر فکر می‌کنید عادت به پاس‌کاری بدهی­‌ها دارید، این احتمال وجود دارد که شما در زمان معینی از زندگی‌تان در معرض خطر قرار بگیرید و بدهی‌هایتان از درآمدتان بیشتر شود. بودجه‌بندی و پیگیری آن می‌تواند به شما نشان دهد چه مقدار در هر ماه هزینه می‌کنید و به شما کمک خواهد کرد راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی بیابید.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲