aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

چگونه با بیکاری و اضطراب ناشی از مسائل مالی در ایام قرنطینه مقابله کنیم؟

(زمان خواندن: 4 - 8 دقیقه)

همان‌طور که ویروس کرونا در سرتاسر جهان بیشتر و بیشتر پخش می‌شود، افراد بیشتری هم با مسئله‌ی بیکاری یا کاهش ساعت کاری مواجه می‌شوند. کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ نیز یا موقتاً تعطیل‌اند یا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. بنابراین می‌شود گفت در همه‌جای جهان مردم به‌دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بودجه‌بندی و جبران دستمزد کاهش‌یافته‌شان هستند. استرس ناشی از مسائل مالی در این دوران ، مسئله‌ی اجتناب‌ناپذیری است که بسیاری از افراد با آن درگیر بوده و به‌دنبال راه‌حلی برای رهایی از آن هستند.

در دوران کرونا این فقط شما نیستید که با مشکلات مادی و معنوی دسته و پنجه نرم می‌کنید

بحران و رویایی با استرس اقتصادی

درصد بالایی از جامعه صرف‌نظر از اوضاع اقتصادی‌شان، استرس اقتصادی را تجربه کرده‌اند. ترسِ از دست دادن شغل، کاهش درآمد، تلاش برای مدیریت بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز طی بحران‌هایی مانند ویروس کرونا، همگی عواملی هستند که می‌توانند به اضطراب مالی منجر شوند.

نتایج حاصل از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده‌اند، حاکی از آن است که 23 درصد افراد در درازمدت یا کوتاه‌مدت بیماری‌های جسمی حاصل از استرس اقتصادی و اضطراب مالی را تجربه کرده‌اند. نیمی از این افراد ادعا می‌کنند که ترس از دست دادن شغل برای آن‌ها اضطراب‌آور است و ۲۴ درصد آن‌ها تاثیر این اضطراب را بر روابط خانوادگی و دوستانه‌ی خود احساس کرده‌اند. به گفته‌ی یک مشاور مسائل مالی، استرس اقتصادی از احساس درجا زدن و ناکامی در دستیابی به اهداف مالی سرچشمه می‌گیرد. پس شکی نیست که مسائل مالی می‌توانند مشکل‌آفرین باشند.

بسیاری از افراد بر این باورند که هیچ‌گاه به اهداف مالی خود نمی‌رسند، بازار کارشان راکد خواهد ماند و ارزش‌ سهام‌شان رشد نخواهد کرد. علاوه‌براین بسیاری از افراد برای حفظ زندگی‌شان بدون درنظر گرفتن عواقب سنگین آن زیر بار قرض‌های سنگین می‌روند.

بحث درباره‌ی مسائل مالی تا حدودی با عدم قطعیت همراه است به همین دلیل می‌توان گفت استرس، جزء جدایی‌ناپذیر این مسائل محسوب می‌شود؛ ولی بی‌شک روش‌هایی برای کاهش و مقابله با استرس مالی وجود دارند.

اگر نسبت به پول اضطراب دارید این راهکارها را در پیش بگیرید:

شاید کرونا فرصت مناسبی برایتان باشد که در مورد بعضی از مسائل مانند بودجه‌بندی تجدید نظر کنید

۱) در بودجه‌بندی‌تان تجدید نظر کنید

بودجه‌بندی وظیفه‌اش فقط این نیست که به شما بگوید چگونه پول‌تان را خرج کنید. این دیدگاه به بودجه‌بندی می‌تواند حس محدودیت ایجاد کند و در درازمدت شما را از آن متنفر کند. به جای این کار، به بودجه‌بندی خود به چشم یک منبع با ارزش نگاه کنید که شما را با قدرت بیشتری به سمت اهداف مالی‌تان پیش می‌برد. در حقیقت، بودجه‌بندی همان راهی است که از طریق آن به چیزهایی که رویای خرید آن‌ها را در سر دارید، خواهید رسید. این تغییر طرز فکر برای حذف اضطراب مالی از زندگی بسیار واجب است.

اگر طی بحران اخیر بیکار شده‌اید و تا الان بودجه‌بندی ماهانه برای مخارج منزل نداشته‌اید، الان بهترین وقت برای تنظیم بودجه‌بندی مالی است. اگر هم بودجه‌بندی‌تان بر مبنای حقوق دریافتی‌تان بوده که الان قطع یا کم شده، با توجه به وضعیت جدید، هزینه‌ها و مخارج‌تان را بازبینی کنید و از مخارج اضافی بپرهیزید. فراموش نکنید برای رهایی از نگرانی‌های مالی بودجه‌بندی خود را براساس شرایط جدید مالی تان در بحران اخیر تنظیم کنید.

شاید آن روز مبادایی که برایش پس‌انداز نــــکردید همون دوران کرونا بوده باشد

۲) برای روز مبادا پس‌انداز کنید

آرامش ذهنی هنگام وقوع بحران‌ها بسیار حائز اهمیت است. بدونِ یک بودجه‌بندی برای مواقع اضطراری ممکن است در صورت بروز یک موقعیت ناگهانی یا برنامه‌ریزی نشده، دچار یأس مالی شوید. اگر اضطراب شما به این دلیل است که فکر می‌کنید چگونه باید مخارج غیرمنتظره را پرداخت کنید، پس باید بدانید که کنار گذاشتن پس‌انداز برای مواقع اضطراری از هر چیزی برای شما واجب‌تر است.

اگر نمی‌دانید چگونه پس‌انداز کنید یا پس‌انداز روز مبادا را با چه مبلغی شروع کنید، در گام اول سعی کنید مبلغی معادل هزینه‌های سه الی شش ماه زندگی‌تان را به‌عنوان پس‌انداز کنار بگذارید. به تمام فعالیت‌هایی که پیش از قرنطینه‌ی کرونا انجام می‌دادید و اکنون انجام می‌دهید، فکر کنید و هزینه‌های حدودی آن‌ها را به‌عنوان مبلغ پس‌انداز روز مبادا کنار بگذارید. برای مثال اگر قبلاً ۳۰۰ هزار تومان در هفته برای رستوران رفتن هزینه می‌کردید، الان که در قرنطینه‌ی خانگی هستید آن ۳۰۰ هزار تومان را جزو پس‌انداز مبادایتان قلمداد کنید و از بودجه‌بندی‌تان کنار بگذارید.

گرچه به‌ علت همه‌گیر شدن ویروس کرونا مجبور شده‌اید از بسیاری از فعالیت‌ها و خریدهایتان دست بکشید و به همین خاطر دچار اضطراب و ناامیدی شده‌اید، اما این وضعیت فرصتی دوباره برای تهیه‌ی پس‌انداز روز مبادا به شما می‌دهد. به گفته‌ی متخصصان امور مالی، نداشتن پس‌انداز برای روز مبادا یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس مالی است. با بودجه‌بندی برای مواقع اضطراری، لطمه‌ای به اوضاع اقتصادی شما وارد نخواهد شد و استرس و نگرانی به سراغتان نخواهد آمد.

درآمدتان را افزایش دهید

۳) افزایش درآمد می‌تواند سکوی پرتاب شما باشد

طبیعتاً برای دستیابی به اهداف مالی به پول زیادی نیاز دارید. پس باید به دنبال راه‌هایی برای تأمین پول موردنیازتان باشید. ویروس همه‌گیر کرونا تمام صنایع را تحت‌تأثیر قرار داده و در بسیاری از شرکت‌ها هیچ استخدامی صورت نمی‌گیرد. با این حال هنوز شرکت‌هایی هستند که در طول بحران اقتصادی کرونا هم استخدام می‌کنند و فرصتی برای ایجاد جریان مالی محسوب می‌شوند.

یکی از کارهایی که برای افزایش درآمد در دوران قرنطینه و کرونا می‌توانید انجام دهید، پیدا کردن شغلی به‌صورت دورکاری و کار در منزل است. شغل‌های جانبی یک راه عالی برای کسب درآمد بیشتر محسوب می‌شوند و حتی می‌توانید آن‌‌ها را در کنار شغل اصلی‌تان ادامه دهید. می‌توانید به تدریس آنلاین بپردازید،‌ مدیر سایت یا مدیر شبکه‌های اجتماعی باشید.

شاید کاربرد زندگی مینیمال همین ایام کرونایی باشد

۴) هزینه‌هایتان را کنترل و زندگی مینیمال را تجربه کنید

ولخرجی یکی از مهم‌ترین عوامل استرس‌زاست. اغلب مردم مخارج‌شان بیشتر از درآمدشان است و در نتیجه هر ماه به‌سرعت تمام درآمدشان خرج می‌شود و گاهی مجبور به قرض گرفتن می‌شوند. طبیعتاً این سبک زندگی عاری از استرس و نگرانی نخواهد بود. بودجه‌بندی و پایبندی به آن، راهی برای جلوگیری از بی‌پولی و مقروض شدن و استرس ناشی از این مشکلات است. شاید در جوامع مصرف‌گرای امروزی، امتناع از بسیاری از هزینه‌های غیرضروری کار راحتی نباشد؛ ولی بی‌شک زندگی خالی از استرس، رضایت‌بخش‌تر از خرید یک جفت کفش لاکچری خواهد بود.

از طرفی شیوع کرونا به بیکاری افراد یا تعطیلی مشاغل منجر شده است. در چنین شرایطی عادات جدیدی مبنی بر صرفه‌جویی، زندگی مینیمال و ساده‌زیستی مطرح می‌شود که کمک می‌کند مدت بیشتری پول در جیب‌تان دوام بیاورد. شاید بد نباشد در دوران قرنطینه از راه‌های مختلف صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده کنید تا مخارج‌تان کمتر شود.

در مطالب بعدی برای شما از به روز کردن بودجه‌بندی‌تان، پس‌انداز روز مبادا، داشتن زندگی مینیمال،‌ و راه‌های افزایش درآمد در شرایط بحران کرونا بیشتر خواهیم گفت.

کرونا شرایط سختی برای همه دنیا پدید آورده است، شاید بیشتر از امیدواری نیاز داشته باشیم

سخن آخر

تجربه‌ی از دست دادن شغل، بیکاری و از دست رفتن درآمد یکی از سخت‌ترین تجربه‌هایی است که به‌شدت ذهن را درگیر می‌کند؛ حتی اگر از قبل آن را پیش‌بینی کرده باشیم. در وضعیت فعلی که ویروس کرونا موجب بروز بحران‌های اقتصادی در سراسر جهان شده و افراد زیادی را دچار آشفتگی‌های مالی کرده است، بهتر است با رعایت نکات ساده، اما مفیدی که وجود دارد، از تشدید اضطراب‌های مالی جلوگیری کنید. فراموش نکنید که اگر از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار دارید به یاد خانواده، فامیل، دوستان و آشنایانی که اوضاع مالی مناسبی ندارند هم باشید و به آن‌ها کمک کنید تا با سختی کمتری از این بحران عبور کنند.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲