aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

چگونه پولدارها پولدارتر می‌شوند؟

(زمان خواندن: 4 - 8 دقیقه)

احتمالاً جمله‌ی «پولدارها روزبه‌روز پولدارتر می‌شوند!» را شنیده‌اید، درست است؟ این جمله معمولاً با یک آه یا تکان دادن سر همراه می‌شود که نشانه‌ی افسوس از وضع مالی جامعه است. امروز می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که پولدارها چگونه پولدارتر می‌شوند و شما چطور می‌توانید از همین استراتژی‌ها استفاده کنید تا خودتان پولدار شوید و بعد از آن، شاید حتی پولدارتر! قرار هم نیست پا روی اصول اخلاقی خود بگذارید.

اولین نکته این است که همه می‌توانند در جامعه‌ی سرمایه‌داری پولدار شوند؛ چون همه‌ی مسائل به استفاده از فرصت‌ها مربوط می‌شود. این همه شامل خود شما هم می‌شود. لازم نیست حتماً پولدار به دنیا آمده باشید تا بعد پولدارتر شدن را یاد بگیرید.

توماس جی. استنلی کتاب شگفت‌انگیزی به نام «همسایه‌ی میلیونر» نوشته است تا نشان دهد هرکسی می‌تواند پولدار باشد. کتاب او درباره‌ی افراد معمولی جامعه با حقوق معمولی یا حتی کمتر از معمولی است. برخی از این افراد از طبقه‌ی متوسط و برخی دیگر از طبقه‌ی فقیر جامعه هستند؛ ولی همگی آن‌ها توانسته‌اند با برنامه‌ی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ثروت خود را به بیش از یک میلیون دلار برسانند.

در اینجا این برنامه با شما به اشتراک گذاشته خواهد شد تا شما هم به ثروت برسید.

مرحله‌ی اول: پولدار شوید!
یاد بگیرید که بدهی‌ها را بپردازید و پس‌انداز کنید.

مرحله‌ی دوم: پولدارتر شوید!
از نرخ سود استفاده کنید و هوشمندانه‌تر هزینه کنید.

این خود ما هستیم که بدهی را بد در نظر می‌گیریم

مرحله‌ی اول: پولدار شوید!

اولین مرحله برای این‌که ثروتمند شوید این است که در ابتدا پولدار شوید. مشخص است که این مسئله یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. خود را برای برنامه‌ای طولانی‌مدت آماده کنید. می‌خواهیم پولدار شویم و این کار زمان می‌برد!

قدم ۱) «بدهی‌های بد» را بپردازید

همه‌ی بدهی‌ها مثل هم نیستند. این خود ما هستیم که بدهی را بد در نظر می‌گیریم که این امر می‌تواند واقعیت هم داشته باشد؛ ولی این مسئله را فراموش می‌کنیم (یا هیچ‌وقت یاد نگرفته‌ایم) که بعضی از بدهی‌ها می‌توانند واقعاً هوشمندانه باشند!

در کل، اگر سود بدهی شما کمتر از نرخ تورم باشد، آن بدهی بد نیست؛ مخصوصاً اگر چیزی که با پول آن بدهی می‌خرید، در طول زمان ارزش بیشتری پیدا کند. در مرحله‌ی دوم، بیشتر دراین‌باره حرف می‌زنیم؛ ولی می‌توانید وام مسکن را به‌عنوان بدهی خوب در نظر بگیرید.

قدم ۲) پس‌انداز کنید

پس‌انداز مواقع اضطراری: پنج درصد از حقوق خود را کنار بگذارید تا این‌که پولی به ارزش سه تا شش ماه هزینه‌ی زندگی‌تان را جمع کرده باشید. این پول را در یک حساب پس‌انداز بگذارید تا فقط در صورت نیاز سراغ آن بروید.

پس‌انداز دوران بازنشستگی: سعی کنید پس‌انداز دوران بازنشستگی شما پنج تا هفت درصد از حقوقتان باشد و این درصد را سالانه افزایش دهید.

پس‌انداز رؤیایی: هر میزانی که خودتان دوست دارید! ما پیشنهاد می‌کنیم پنج درصد از حقوق خود را برای این پس‌انداز کنار بگذارید. این پس‌انداز را می‌توان در هر حسابی گذاشت. توصیه‌ی ما این است که آن را در حسابی سودآور بگذارید؛ البته این تصمیم شما به مدت‌ زمانی بستگی دارد که بخواهید این پول را پس‌انداز کنید.

از نرخ سود استفاده کنید

مرحله‌ی دوم: پولدارتر شوید!

وقتی در مرحله‌ی اول هستید، مرحله‌ی دوم خودبه‌خود شروع می‌شود. اگر پس‌انداز دوران بازنشستگی و پس‌انداز رؤیایی خود را سرمایه‌گذاری کنید این پس‌اندازها روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. بیایید وارد جزئیات این ماجرا شویم:

قدم ۱) از نرخ سود استفاده کنید

نرخ سود چیست؟ خوب، سود را که شنیده‌اید؟ وقتی در یک حساب پول می‌گذارید، برای این کار به شما پول کمی می‌دهند که به آن سود گفته می‌شود. این پول مثلاً در حد یک یا دو درصد پول اصلی شما است. ماجرا این است که شما کاری نمی‌کنید؛ ولی پول شما بیشتر می‌شود و وقتی سراغ سرمایه‌گذاری‌های بهتری بروید، خیلی بیشتر از یک یا دو درصد، پول درمی‌آورید. در طول زمان می‌توانید 10 تا 50 درصد پول دربیاورید. پس پول شما سریع‌تر بیشتر می‌شود. بعد می‌توانید از پول اصلی خود پول دربیاورید و در کنار آن از همین سودهایی که گرفته‌اید هم، پول دربیاورید. این‌چنین پول و سود شما با بهره‌ی مرکب (بهره بر سود یا سودِ سود) روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

حالا متوجه شدید پولدارها چطور پولدارتر می‌شوند؟ چون پولی دارند که خودش پول بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد! سحرآمیز است!

قدم ۲) دارایی‌های خود را به‌درستی افزایش دهید

حالا به سراغ رازی می‌رویم که پولدارها با استفاده از آن پولدارتر می‌شوند. رابرت کیوساکی در کتاب راهنمای پدر پولدار برای سرمایه‌گذاری به این مسئله اشاره می‌کند که اکثر مردم تقریباً همه‌ی پول خود را صرف خرید وسایلی می‌کنند که در طول زمان ارزش بیشتری پیدا نمی‌کنند.

  • اتومبیل: اتومبیل‌ها همان لحظه‌ای که با آن‌ها رانندگی می‌کنید، ارزش خود را از دست می‌دهند.
  • فناوری مدرن: فناوری‌های مدرن عالی هستند؛ ولی به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند؛ چون ماه بعد فناوری جدیدتری به فروش می‌رسد.
  • مبلمان خانه: همه‌ی ما می‌خواهیم فامیل و دوستان را تحت تأثیر قرار دهیم؛ ولی مد هرچند سال یک بار تغییر می‌کند و ما هم به دور باطلِ «بخریم و چند سال استفاده کنیم و بعد دور بیندازیم» وارد شده‌ایم.
رابرت کیوساکی

کیوساکی می‌گوید مردم باید پول خود را صرف خرید دارایی‌هایی کنند که در طول زمان ارزشمند‌تر می‌شوند.

  • ملک: ارزش املاک اصولاً بیشتر می‌شود و اگر ملک خود را اجاره دهید، ماهانه هم پول درمی‌آورید.
  • اوراق قرضه: اوراق قرضه را از دولت یا شهرداری می‌خرید و آن‌ها به شما قول می‌دهند که پول شما را به‌اضافه‌ی سود آن سر زمان مشخصی به شما پرداخت کنند. پس ارزش اوراق قرضه در طول زمان بیشتر می‌شود. (مشابه اوراق قرضه در ایران، اوراق مشارکت را داریم)

البته ما به پولی برای حمل‌ونقل، فناوری و مبلمان هم نیاز داریم؛ پس چه کنیم؟

راه‌حل اول: هزینه‌های خود را کمتر کنید تا پول بیشتری برای خرید دارایی‌ها داشته باشید.

هزینه‌های خود را محدود کنید و با پولی که باقی می‌ماند، دارایی بخرید. یک اتومبیل ارزان سوار شوید یا از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. از فناوری قدیمی استفاده کنید که تقریباً 95 درصد قابلیت‌های فناوری جدید را دارد؛ ولی قیمتش نصف آن است! از مبلمان کلاسیک استفاده کنید که هیچ‌وقت هم از مد نمی‌افتد و قدیمی نمی‌شود.

هرچه هزینه‌ی شما کمتر شود، پول بیشتری برای خرید دارایی‌ها دارید و هرچه دارایی بیشتری داشته باشید، پولدارتر هستید؛ چون همان دارایی‌ها پول بیشتری برای شما ایجاد می‌کنند!

راه‌حل دوم: دارایی‌هایی را بخرید که پول هزینه‌های شما را دربیاورند.

وقتی واقعاً پولدار شدید، می‌توانید از راه‌های هوشمندانه‌ای استفاده کنید که پولدارتر شوید.

کیوساکی می‌گوید به‌جای این‌که پول را هزینه کنید، دارایی‌هایی بخرید که پول هزینه‌های شما را پرداخت می‌کنند. مثلاً کیوساکی اتومبیل نمی‌خرد؛ بلکه ملکی می‌خرد که پول اتومبیل او را هم پرداخت کند. به این ایده فکر کنید. عالی است!

اما چگونه ملک بخریم؟ از بدهی خوب استفاده کنید. مثلاً بانک حاضر است به شما وام مسکن با سود کم بدهد که خودش بدهی خوب محسوب می‌شود. شما می‌توانید پس از خرید ملک آن را اجاره دهید تا مستأجر پول وام شما را پرداخت کند و پولی هم برای خود شما باقی بماند. می‌توانید از این پول برای حمل‌ونقل و دیگر موارد استفاده کنید. علاوه بر این‌ها همان ملک شما هم در طول زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کند. پس وقتی آن را بفروشید پول بیشتری درآورده‌اید!

هرچه پولدارتر شوید، می‌توانید دارایی‌های بیشتری داشته باشید که همان دارایی‌ها شما را پولدارتر هم می‌کنند و بازهم می‌توانید دارایی‌های بیشتری نسبت به قبل بخرید و این چرخه به همین صورت ادامه پیدا می‌کند.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲