aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

برای زنان ثروت چه معنایی دارد؟

(زمان خواندن: 3 - 5 دقیقه)

برای برخی افراد ثروت در مادیات خلاصه می‌شود: خانه‌ای بزرگ، اتومبیلی لوکس، صفحات پرجمعیت و درآمدزای اینستاگرام. برخی دیگر ثروت را بیشتر از نظر وضعیت روزمره‌شان تعریف می‌کنند: آزادی‌‌ای که پول برای آنان به همراه دارد و باعث ایجاد حس آرامش، آسایش، نو شدن زندگی و فرار از روزمرگی می‌شود.

زنان اغلب تمایل دارند ثروت را با چیزهایی غیر از پول تعریف کنند

با توجه به تحقیقات اخیر زنان و مردان تعریف‌های مختلفی از ثروت دارند. زنان اغلب تمایل دارند ثروت را با چیزهایی غیر از پول تعریف کنند. شاید یکی از اصلی‌ترین عوامل روی‌گردانیِ زنان از «ثروت‌اندوزی» در پاسخی نهفته است که به این پرسش می‌دهیم: «معنای ثروت چیست؟»

شما ثروت را چگونه تعریف می‌کنید؟

۱) واژه‌ی «ثروت» چه معنا و مفهومی برای شما دارد؟

۲) چه احساسی به این معنا و مفهوم دارید؟

۳) فکر می‌کنید نقش «پول» در معادله‌ی «ثروت» چیست؟

۴) اگر به شما بگویند که باید از همین امروز شروع به «ثروت‌اندوزی» کنید، چگونه واکنش نشان خواهید داد؟

از شما می‌خواهم که پیش از خواندن ادامه‌ی این مطلب، پاسخ‌تان را به این سؤالات یادداشت کنید.

تعریف‌های رایج ثروت

تعریف امروزی «ثروت» معمولاً باعث ایجاد احساسات ضدونقیضی در زنان می‌شود و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، این تعاریف بیشتر شکل‌وشمایل مردانه دارند.

از یک سو، خیلی از زنان «ثروت» را یک خصلت «جذاب» برای شریک زندگی فرضی‌شان به‌شمار می‌آورند. در طول تاریخ، ازدواج با شوهران پولدار روشی بوده است که بسیاری از زنان از طریقش به پول دست پیدا کرده‌اند. اما، از سویی دیگر، زنان در طول تاریخ قادر نبوده‌اند که خودشان به‌تنهایی و با تکیه بر خود، راه ثروتمندشدن را طی کنند. غالباً به‌خاطر امور مربوط به مالکیت، بانکداری، قوانین سرمایه‌گذاری، و هنجارهای اجتماعیِ محل کار و خانه. دیگر آن‌که، تعاریف امروزیِ ثروت معمولاً چندان با ارزش‌ها و کانون توجه زنان جور درنمی‌آید.

بگذارید بیشتر توضیح دهیم.

امروزه در گوشه‌وکنار اینترنت به چنین تعاریفی از ثروت برمی‌خوریم:

  • وفور دارایی و داشتن منابع ارزشمند؛
  • مقادیر یا ذخیره‌ای فراوان از پول، داراییِ ارزشمند، ملک، یا دیگر چیزهای گران‌بها؛
  • تعداد روزهایی که می‌توانید بدون کار جسمانی (چه از سوی شما و چه از سوی دیگر اعضای خانواده) دوام بیاورید و همچنان به استانداردهای زندگی‌تان خدشه‌ای وارد نشود.

علاوه بر تعریف‌های کلامی‌ای که بالاتر آوردیم، معنا و مفهوم «ثروت» در ظاهر اغلب با داشتن وسایل گران‌قیمت یا پُرزرق و برق، امکانات ویژه و انحصاری گره خورده است.

بیایید کمی بیشتر این موضوع را باز کنیم و تعریف زنان و مردان از ثروت را بخوانیم.

تعریف زنان و مردان نسبت به ثروت کمی متفاوت است

تعریف مردان از ثروت

نگاهی که درصد بالایی از مردان به «ثروت» و «ثروت‌اندوزی» دارند معمولاً چنین سبک‌وسیاقی دارد:

  • مسابقه‌ای با برندگان و بازندگان؛
  • قماری با ریسک‌های بزرگ و بُردهای عظیم؛
  • توده‌ای از پول؛
  • ثمره‌های سخت‌کوشی و داشتن قدرت.

تعریف زنان از ثروت

در مقابل، زنان نگاه احساسی‌تری به این موضوع دارند. زنان در تعریفشان از ثروت بیشتر به چیزهایی روی می‌آورند که نمی‌شود با پول آن‌ها را خرید. داشتن سلامت جسمانی برای آن‌ها ارزش بیشتری نسبت به داشتن مبلغ زیادی پول دارد. در ضمن برای زنان مضطرب نبودن و داشتن آرامش ذهنی در مسائل مالی ارزش قابل توجهی دارد.

به طور مثال طبق تحقیقات، زمانی که از افراد پرسیده شد بین این دو گزینه کدام را انتخاب می‌کنند: آیا ترجیح می‌دهند درباره‌ی پول در آینده هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند یا بتوانند هر چیزی را که می‌خواهند الان خریداری کنند، ۸۴ درصد زنان گفته‌اند که داشتن آرامش ذهنی در آینده برای آنان مهم‌تر است، در حالی که تنها ۷۸ درصد از مردان این گزینه را انتخاب کردند.

زنان نظرشان را درباره‌ی «پول» و «ثروت‌اندوزی» این‌گونه بیان کرده اند:‌

  • سبک زندگی‌ای که می‌تواند آرامش برایشان به‌ارمغان آورَد
  • کمکی که می‌تواند به اعضای خانواده و دنیای پیرامون‌شان کند
  • خوشبختی، دوستی، آزادی، امنیت
  • تنفرانگیز، وفور، آسایش

زنان از قدیم به کارکردن با پول عادت داشته‌اند، چراکه ابزار کاربردی و روزمره‌ی گذران زندگی بوده است که کمک‌شان می‌کرده از عهده‌ی هزینه‌های زندگی‌شان برآیند، از اطرافیان‌شان مراقبت کنند و ارزش‌هایشان را تحقق بخشند.

زنان به لحظه‌ی حاضر توجه دارند و زمان حال برایشان ملموس‌تر از آینده است. همچنین، این موضوع به «هویت مالی‌» که در فرهنگ جامعه جا افتاده است برمی‌گردد؛ زیرا در جامعه‌ای زندگی کرده‌اند که مردان نقش مهم‌تری در ثروت‌اندوزی به معنای مادی آن داشته‌اند.

در مقابل، «ثروت» اغلب از نظرشان یا «تنفرانگیز» و «کسل‌کننده» و «بی‌اهمیت» است یا همچون کلیدی ناشناخته برای رسیدن به «آزادی» تلقی می‌شود. خیلی‌هایشان ثروت را یک رؤیای دست‌نیافتنی می‌بینند و خیلی‌های دیگر هم اصلاً زحمت فکرکردن به آن را به خود نمی‌دهند.

معنای متفاوت ثروت از نگاه زنان و مردان باعث شده است که زنان به ثروت‌اندوزی تمایلی نداشته باشند؛ زیرا برخلاف مردان زنان به ثروت نگاه مادی ندارند. برای زنان ثروت در آرامش، کمک به دیگران،‌ حس خوشبختی و امنیت خلاصه می‌شود و برای مردان ثروت‌اندوزی مسابقه‌ای است که داشتن پول ابزاری برای پیروزی در این رقابت است.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲