aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

شما هم می‌توانید مانند این هفت زن موفق باشید + فایل صوتی

(زمان خواندن: 5 - 10 دقیقه)

فعالیت در دنیای تجارت به‌عنوان یک زن به‌معنای تحمل فشار بیشتری نسبت به دیگران است؛ البته کم بودن تعداد زنان فعال در تجارت موجب بیشتر دیده شدن هم می‌شود. زنانی که می‌خواهند به موفقیت‌های زیادی برسند، می‌توانند از این دیده شدن به نفع خودشان استفاده کنند.

Image

امور مالی در سطوح بالا به کلی در سیطرۀ مردان است. در ایران، تعداد مردان نسبت به زنان در عرصه‌های مدیریت مالی بیشتر است؛ اما امروزه شاهد آن هستیم که زنان بسیاری در کشورمان پا به عرصه‌های امور مالی در سطوح بالا گذاشته‌اند. این عدم تعادل بین تعداد زنان و مردان تنها مختص کشور ما نیست. چنان‌که آمار وزارت کار آمریکا در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد، زنان حدود ۵۳ درصد جامعۀ کارگری را تشکیل می‌دهند. اما در سال ۲۰۱۵، با توجه به تحقیقی که توسط Catalyst Research انجام شده، آن‌ها تنها ۱۷ درصد از مدیران بلندپایه را در بخش سرمایه‌گذاری تشکیل می‌داده‌اند. به‌همین دلیل است که می‌گوییم زنان به شدت در خصوص قرار گرفتن در مسندهای قدرت نادیده گرفته می‌شوند.

با توجه به پیشگام شدن زنان در این رشته، در دنیای امروز، فرصت‌های بیشتری برای آن‌ها نسبت به قبل وجود دارد. اگر شما می‌خواهید رهبر یک جامعۀ مالی شوید و به دنبال الگو می‌گردید، ما می‌خواهیم به شما هفت زن را معرفی می‌کنیم که موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند. آن‌ها خود را از کنج عزلت بیرون کشیده، ریسک کرده، به یک جواب ساده بسنده نکردند و اکنون در این جایگاه قرار دارند. همچنین می‌توانید در این مطلب، با ده عادت مالی زنان موفق آشنا شوید.

Image

جرالدین ویز (Geraldine Weiss)، مشاور سرمایه‌گذاری

جرالدین ویز جزء اولین زنانی بود که در امور مالی برای خود نامی دست‌وپا کرد و ثابت کرد که زنان نیز می‌توانند سرمایه‌گذار موفقی باشند. او از طریق کتاب خواندن و گوش دادن به گفت‌وگوی والدین خود سرمایه‌گذاری را یاد گرفت و در دانشگاه نیز تجارت خواند تا کاملاً با این مسائل آشنا شود.

هیچ مرکز سرمایه‌گذاری‌ای حاضر نبود او را استخدام کند؛ اما چون مدرک تحصیلی بالایی داشت به‌عنوان منشی می‌توانست استخدام شود. جرالدین می‌گوید: «دنیا دنیای مردان بود و به زنان نیز نیازی نبود. به دلیل همین ردشدن‌های مکرر، در چهل‌سالگی تصمیم گرفتم اولین مرکز سرمایه‌گذاری خود را در سال ۱۹۶۶ افتتاح کنم.»
واکنش‌های زیادی به تبلیغات او برای مرکزش نشان داده شد. مردم می‌گفتند: «من که نمی‌توانم تصور کنم از یک زن مشاورۀ سرمایه‌گذاری بگیرم.» یا «باید همیشه از یک مرد دراین‌باره مشورت گرفت.»

برای جلوگیری از بحث‌های جنسیتی ویز مرکز خود را با نام G. Wiess افتتاح کرد. تا سال ۱۹۷۰ او با این هویت کار می‌کرد. تا این‌که تصمیم گرفت هویت مخفی خود را برملا کند. جرالدین ویز این کار را بعد از کسب موفقیت‌های پیوسته و ثبت کردن سوابق درخشان انجام داد.

طرح کاری باارزش، دقیق و کاملاً اختصاصی ویز توانست تمام طرح‌های دیگر را پشت سر گذاشته و حتی درمورد سرمایه‌گذاری‌های کم نیز سوددهی خوبی داشته باشد. او مرکز خود به‌نام Investment Quality Trends‌ را ۳۷ سال اداره کرد و در نهایت، در سال ۲۰۰۳ بازنشست شد. این مرکز همچنان هم فعال بوده و با همان طرح ویز به کار خود ادامه می‌دهد.

Image

موریل سیبرت (Muriel Siebert) موسس کارگزاری

موریل سیبرت حتی بدون این‌که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود، توانست به حوزه‌ی تحقیقات مالی وارد شود و برای خود همکارانی پیدا کند. او در سال ۱۹۶۷ مرکز کارگزاری خود به‌نام مرکز موریل سیبرت و شرکا را تأسیس کرد. بخش سخت ثبت کردن شرکت او دربورس نیویورک (NYSE) این بود که تعداد زیادی از مردان درخواست او برای حمایت مالی را رد می‌کردند و از طرفی سیبرت برای ثبت و بازگشایی مرکز نیازمند وجود یک بودجه‌ی اولیه و حامی مالی بود. او بالاخره این کار را انجام داد و تبدیل به اولین زنی شد که عضوی از NYSE شده است. این مرکز هنوز هم تنها مرکز کارگزاری‌ای است که توسط یک خانم اداره می‌شود.

در سال ۱۹۷۵، سیبرت تصمیم گرفت مرکز خود را تغییر بدهد تا با هزینه‌ی کمتر و تخفیف، خدمات موسسه‌اش را به مردم عرضه کند. فکر او در آن زمان ایده‌ی بسیار نوپایی بود. این حرکت برای برخی افراد در وال‌استریت و مراکز مشابه آن مانند کمیسیون اوراق بهادار امریکا (SEC) تهدیدی جدی به حساب می‌آمد. اما او از همه‌ی این چالش‌ها نیز سربلند بیرون آمد.

سیبرت تصمیم گرفت تا تجربه‌ی مالی خود را به عرصه‌ی سیاست نیز وارد کند، آن‌ هم در عرصه‌ای که مختص مردان بود. او بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ رئیس بانک ایالتی نیویورک بود و در آن دوران توانست از شکست‌های بزرگ بانک در بازاری که دچار رکود شده بود، جلوگیری کند. او به‌عنوان یک جمهوری‌خواه کاندید مجلس سنا نیز شد و در نهایت، در ۴ آگوست سال ۲۰۱۳ درگذشت.

Image

ابیگل جانسون (Abigail Johnson) مشاور سرمایه‌گذاری

ابیگل جانسون، میلیاردر معروف، بعد از دو سال کار (۱۶-۲۰۱۴) به‌عنوان رئیس و عضو هیئت مدیره به مقام رئیس اصلی و عضو هئیت مدیره‌ی مرکز سرمایه‌گذاری فیدلیتی در سال ۲۰۱۶ منصوب شد. او دختر رئیس قبلی این مجموعه یعنی آقای ادوارد سی. جانسون سوم (Edward C. Johnson III) و نوه‌ی پایه‌گذار این مجموعه بود. او نزدیک به ۲۵ درصد از شرکت را داراست و ارزش سهامش چیزی در حدود ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شکی نیست که علت موفقیت جانسون این است که در خانواده‌ای کاملاً مناسب برای این کار به دنیا آمده است. با این وجود، مجموعه Fidelity به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با دارایی منقول به ارزش ۶.۸ میلیارد دلار و ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه‌ی در گردش تا سال ۲۰۱۸ و با قدمتی در حدود ۷۱ سال، بعید بود که فقط از روی نام خانوادگی، کسی را به‌عنوان رئیس خود انتخاب کند. جانسون مدرک MBA‌ از هاروارد داشت و قبل از اینکه اولین شغل مدیریتی خود را در این مجموعه به دست آورد، در همین موسسه به‌عنوان مشاور فروش خدمات، آنالیزور و مدیر دارایی‌های مالی به مدت ده سال کار کرده بود.

Image

ابی جوزف کوهن (Abby Joseph Cohen) استراتژیست پورتفولیو

کوهن به‌عنوان برنامه‌ریز و استراتژیست پورتفولیو برای دهه‌ها مورد احترام و تقدیر قرار گرفته است. بعد از فعالیت در جایگاه اقتصاددان ذخیره‌ی فدرال در سال ۱۹۷۳، در مقام اقتصاددان و برنامه‌ریز مالی در مراکز مالی بزرگی مانند T. Rowe Price ،Barclays و Drexel Burnham Lambert کار کرده است. او در سال ۱۹۹۰ به مرکز Goldman Sachs پیوست و در سال ۱۹۹۸ به عضویت هیئت مدیره درآمد. پیش‌بینی‌های دقیق و مثبت کوهن در بازار بورس سال ۱۹۹۰ او را به ستاره‌ای در امور مالی و رسانه‌ها تبدیل کرد.

کوهن در سال ۲۰۱۸ به عنوان برنامه‌ریز اصلی و رئیس مرکز بازاریابی جهانی Goldman بازنشست شد. اما در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان به‌عنوان رئیس بخش مشاوره و برنامه‌ریز سرمایه‌گذاری ارشد و عضو کمیته‌ی سرمایه‌گذاری در اداره‌ی بازنشستگان آمریکا مشغول به فعالیت است.

او همچنین دارای مقام‌های بلندمرتبه‌ای در مراکزی مانند دانشگاه Cornell، مرکز بررسی مالی Chartered، لیگ برتر بیسبال و مرکز روابط خارجی است. نام او در فهرست قدرتمندترین زنان مجله Forbes‌ نیز قرار گرفته است. در این لیست زنانی از همه‌ی تخصص‌ها - نه‌تنها امور مالی - قرار دارند.

Image

لوبنا اس. اولایان (Lubna S. Olayan) رئیس هیئت مدیره

لوبنا اس. اولایان، رئیس شرکت مالی اولایان در ریاض، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های عربی است. این خانم سعودی رئیس بیش از ۵۰ شرکت بوده و نفر پنجاه‌ونهم فهرست قدرتمندترین زنان مجله Forbes‌ نیز هست.

اولایان در اوایل ۱۹۸۰ در شرایط آن موقع که کار کردن زنان خیلی عادی و مورد قبول جامعه نبود، وارد این کار خانوادگی شد. در حقیقت، هنوز هم کار کردن برای زنان سعودی معمول نیست. مخصوصاً وقتی قرار باشد به‌تنهایی کار کنند و این‌ها از تأثیرات محدودیت در آزادی زنان است.

او بیش از ۵۴۰ کارمند خانم در شرکت خود استخدام کرده است که برای او حکم قهرمانی در کارزار بازار مردمحور را دارد.

اولایان نیز مانند جانسون در خانواده‌ی درست به دنیا آمده بود؛ اما فقط به خاطر نامش نمی‌توانست این شرکت را که دارای بیش از ۵۰ شرکت زیرمجموعه بوده و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام عربی است، اداره کند. او باید باهوش، ماهر و مصمم می‌بود.

در کنار کارنامه‌ی قوی‌اش در شرکت اولایان، وی تبدیل به اولین زن عضو هیئت مدیره‌ی یک شرکت سعودی شد. این اتفاق همزمان با پیوستن او به بانک Hollandi در سال ۲۰۰۴ رخ داد. اولایان همچنین عضو هیئت مدیره‌ی شرکت سرمایه‌گذاری امور مالی مصر و مجمع سرمایه‌گذاری بانکی نیز بوده است.

Image

دبورا ای. فارینگتون (Deborah A. Farrington) شریک صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

دبورا فارینگتون پایه‌گذار و رئیس بخش تجارت شرکت نرم‌افزار مالی به نام «مدیریت StarVest» و عضو شورای پایه‌گذاری سرمایه‌ی ریسک‌پذیر StarVest است. عناوین شغلی قبلی او شامل رئیس و عضو هیئت مدیره‌ی یک مؤسسه‌ی مالی خصوصی،‌ سرمایه‌گذار اول و رئیس یک شرکت موفق و مدیر چندین موسسه‌ی مالی بوده است. او نیز مانند جانسون مدرک MBA از دانشکده‌ی تجارت دانشگاه هاروارد دارد.

فارینگتون دو شرکت عمومی را نیز اداره می‌کند: شرکت جمع‌آوری اسناد به نام Collectors Universe و شرکت تولید نرم‌افزارهای مالی به نام NetSuite که هر دو نیز در کالیفرنیا واقع شده‌اند. به علاوه، او رئیس چندین شرکت خصوصی و یک شرکت غیرخصوصی است. فارینگتون همچنین، در صدر جدول فهرست Midas مجله Forbes به عنوان سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر قرار دارد.

Image

لیندا بردفورد راشکه (Linda Bradford Raschke) بازرگان حرفه‌ای

لیندا راشکه از ابتدا رئیس دو مؤسسه‌ی مالی بوده است. یکی شرکت گروه LBR که یک شرکت مشاوره‌ی بازرگانی اجناس است و دیگری مدیریت دارایی LBR که در زمینه‌ی هدایت سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت دارد. او بازرگانی را به صورت حرفه‌ای در اوایل ۱۹۸۰ شروع کرد و به‌عنوان یک بازاریاب سهام مشغول به کار شد. به مدت شش سال در شرکت سهام Pacific Coast و بعد در شرکت سهام Philadelphia‌ شروع به کار کرد. او این کارها را قبل از اینکه یک بازرگان خصوصی شود، انجام داده است.

راشکه کتابی نیز درباره‌ی استراتژی‌های مهم و کارآمد در بازرگانی نوشته است که به طور گسترده‌ای در رسانه‌ها بازتاب داشته است. او همچنین برای مراکز مهم بازرگانی همچون همکاری‌های مدیریتی فیوچر (Managed Future Assocaition) و بلومبرگ (Bloomberg) مطالب خود را ارائه کرده است.

خیلی از زنانی که در امور مالی فعالیت می‌کنند، هنوز هم با تبعیض‌های جنسیتی روبه‌رو هستند و درآمد کمی را در مقایسه با مردان هم‌رده‌ی خود دریافت می‌کنند. اما امروزه این محدودیت‌ها کمتر شده و نسبت به دوران ویز، سیربت و کوهن راه‌های زیادی برای موفقیت مالی زنان وجود دارد.

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲