aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

استقلال مالی کافی نیست، آزادی مالی را تجربه کنید

(زمان خواندن: 3 - 6 دقیقه)

هر فردی در زندگی تلاش می‌کند تا به استقلال مالی دست پیدا کند؛ اما آیا این استقلال مالی، نهایت خواستۀ ما باید باشد؟ بگذارید برایتان مثال بزنم، فرض کنید زندگی‌تان را به مرحله‌ای رسانده‌اید، در یک سال گذشته سطح اقتصادی زندگی را ثابت نگه داشته و بخشی از مبلغ درآمدتان را برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کرده‌اید. اما آیا به این وضعیت باید قانع شوید؟ شما هم احتمالاً احساس می‌کنید یک چیزی کم است. این همان آزادی مالی است که آن را کم دارید. مفهومی که در ادامۀ این متن بیشتر برایتان باز خواهیم کرد.

599-1080.jpg

آزادی مالی چیست؟

آیا آزادی مالی و استقلال مالی، هر دو به مفاهیم مشترکی اشاره می­‌کنند؟ پاسخ این سوال در وهلۀ اول منفی است. این دو عبارت، معمولاً به‌جای هم استفاده می­‌شوند؛ ولی با وجود شباهتی که دارند، به مفاهیم متفاوتی اشاره می‌­کنند.

استقلال در مسائل مالی به این معناست که شما می­‌توانید بدون نیاز به پس‌اندازتان و بدون نیاز به کار کردن زندگی کنید، به همان سبک زندگی ساده­ و قناعت‌­محوری که داشتید، ادامه دهید و هیچ وقت هم پولتان تمام نشود.

رسیدن به چنین مرحله­‌ای شگفت­‌انگیز و جذاب است؛ ولی اگر شما، به چنین زندگی ساده­‌ای قانع نباشید چه؟ اگر خواهان ارتقای سبک زندگی­‌تان باشید چه؟ اگر بعد از سال­‌ها نیاز­ها و خواسته‌هایتان بیشتر شدند چه؟

شک نکنید که علایق و خواسته‌های شما با بالا رفتن سنتان به‌شدت تغییر خواهد کرد. قطعاً خواسته‌های امروز شما با ده سال قبل و ده سال بعد تفاوت‌های فاحشی دارد. شما نمی‌توانید تضمین کنید که ده یا سی سال بعد چه خواسته‌ای خواهید داشت. بنابراین، این تفکر شما را به‌دنبال چیزی فراتر از استقلال مالی، یعنی آزادی مالی هدایت می‌کند. این‌گونه آرامش درونی و اعتمادبه­‌نفس، جای ترس­‌هایتان را خواهد گرفت. حالا می­‌دانید به­‌زودی بازنشستگی ایدئالی خواهید داشت و به تمام خواسته­‌هایتان خواهید رسید.

angel-investor-business-article-by-a-lawyer-in-whangarei.jpg

مزایای آزادی مالی

با رسیدن به استقلال مالی، کمابیش محدود به سبک خاصی از زندگی می‌شوید و مجبورید همواره در همان سطح بمانید. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که نتوانید به‌­خوبی با این زندگی کنار بیایید و از آن راضی باشید، در عوض ترجیح دهید با بالا بردن اندوخته­­‌تان، در برابر تغییر خواسته­‌ها و سلایق­ یا شرایط پیش­‌بینی­‌نشده، خودتان را بیمه کنید.

با داشتن آزادی مالی، می­‌توانید آزادانه کارهایی را که هرگز انجام نمی­‌دادید، تجربه کنید. مثلاً بدون احساس پشیمانی می­‌توانید:

  • در رستوران بدون توجه به قیمت غذاها، هرچه می­‌خواهید سفارش دهید.
  • هنگام سفر به جای اجارۀ آپارتمانی در شهر، ویلایی کنار دریا اجاره کنید.
  • به جای سفرهای داخلی دور اروپا را بگردید.
  • برای سفر، ماشینی مجهز به تمام امکانات دلخواه داشته باشید.
  • در شهربازی یا پارک آبی، از تمام وسایل بازی استفاده کنید.
  • پرستار بچه استخدام کنید.
  • با دوستانتان هرقدر که می­‌خواهید خوش­گذرانی کنید.

همچنین آزادی مالی، آسیب‌پذیری ما را در برابر تغییرات اقتصادی که در اختیار ما نیستند، کاهش می­‌دهد. فرض کنید قوانین مالیاتی تغییر کنند و پرداخت شما یک­‌شبه از 0 به 1 میلیون تومان برسد. این تغییرات، مشکلات زیادی برای شما به همراه خواهند داشت، تمام نقشه­‌های اقتصادی­‌تان را بی­­‌اثر و شرایط را برای شما بحرانی خواهند کرد. آزادی مالی در حفظ آرامش و کنترل شرایط، به یاری‌تان خواهد آمد.

planning--risk-and-strategy-in-business--businessman-and-engineer-gambling-placing-wooden-block-on-a-tower--870703916-5a9b6ef3c6733500373ba36b-1080.jpg

احتیاط کنید!

آزادی به این معنا نیست که باید تمام پول­‌هایتان را خرج کنید. بلکه به معنای داشتن پول کافی، برای تضمین آینده‌­ای بی­‌دردسر است. کسی که با زحمت به استقلال مالی یا آزادی مالی رسیده است، در کارهای غیرضروری ولخرجی نمی­‌کند و این انتخاب درستی است. علاوه بر این، هیچ محدودیتی برای خرج کردن وجود ندارد.

قابل درک است که خوش­گذارنی و خرید کردن چقدر لذت­‌بخش است و همچنین می­‌دانیم که وقتی توانایی خرید چیزی را دارید، صرف‌­نظر کردن از خرید آن چقدر سخت است. شاید دلتان نخواهد تا آخر عمر از خواسته‌هایتان چشم‌­پوشی کنید، بلکه دوست دارید بتوانید به خواسته­‌های منطقی­‌تان برسید. بنابراین قصد دارید زمانی بازنشسته شوید که بتوانید بیشتر خواسته‌­هایتان را برآورده کنید. زمانی این هدف محقق می‌­شود که علاوه بر استقلال مالی، به آزادی مالی هم رسیده باشید.

Image

مراقب باشید تا از هدف اصلی دور نشوید

اگر موفقید و تلاش می­‌کنید تا آن‌قدر ثروتمند شوید که علاوه بر استقلال مالی، آزادی مالی را هم به‌دست آورید، باید برای خرج کردن پولتان برنامه‌­ریزی کنید. اگر از این فرمول تبعیت نکنید و هزینه­‌های غیر ضروری­‌تان را تا جایی­ دوبرابر کنید که سبک زندگی­‌تان کاملاً تغییر کند، از هدف دور شده­‌اید و به‌جای چیزی عالی، چیز خوبی را به‌دست آورده‌­اید و آزادی­‌تان به استقلال تبدیل شده است.

پیشنهاد ما به شما این است که کمی بیشتر خرج کنید، نه خیلی بیشتر. سفارش دسر یا دادن انعام زیاد را تجربه کنید. وقتی به شهر جدیدی سفر می‌کنید، از همۀ مکان­‌های دیدنی آن شهر دیدن کنید. بیشتر از سال قبل به نیازمندان کمک کنید.

ولی در کنار این­ کارها، فراموش نکنید که مابقی پولتان، برای بیمه است. بیمۀ مسکن و اتومبیل، ضروری هستند. بیمه حافظ ثروت شماست. تا زمانی که کاملاً به استقلال مالی برسید، بیمۀ عمر و درمان، مخصوصاً اگر سرپرست خانواده هستید، برای شما حیاتی هستند.

استقلال مالی، به شما این امکان را می­‌دهد که در برابر فجایع مالی که به دنبال ناتوانی یا مرگ عزیزان به وجود می­‌آید، از خود محافطت کنید و هزینه­‌های روز مبادای شما را تأمین می‌­کند. از سوی دیگر، آزادی مالی، به شما برای خرج کردن در موقعیت‌­های پیش­‌بینی­‌نشده و ارتقای سبک زندگی، آزادی می­‌بخشد.

گاهی حتی حفظ سبک زندگی، می­تواند چالش‌­برانگیز باشد. آیا تا به حال افزایش قیمت بیمه یا هزینه­‌های درمانی را تجربه کرده­‌اید؟

از نظر شما هم استقلال مالی با آزادی مالی، متفاوت است؟ با دلایلی که برای ادامۀ سعی و تلاش، حتی بعد از رسیدن به استقلال مالی، آورده شد، قانع شدید؟ یا فکر می‌کنید همۀ این­‌ها فقط از نظر تئوری امکان‌پذیر هستند؟

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲