aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

حادثه خبر نمی‌کند! با پس‌انداز برای روز مبادا برای آن آماده باشیم

(زمان خواندن: 3 - 5 دقیقه)

عبارت «پولی را برای روز مبادا نگه‌ داشتن» پیشینه‌ای طولانی دارد. ریشۀ این عبارت به این مطلب اشاره دارد که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند، پس شما باید پولی برای این روزها کنار بگذارید. هنگامی که روز مبادا یا پیش‌آمدی ناخواسته رخ می‌دهد، داشتن پول برای گذراندن آن وضعیت نیازی ضروری است و می‌تواند شما را از لحاظ مالی در نقطۀ امنی قرار دهد؛ اما با وجود اهمیت این مسئله آمارها نشان می‌دهد بسیاری از افراد هیچ پولی را در حساب‌های پس‌انداز خود برای چنین مواقعی ندارند!

متأسفانه خیلی از مردم با وجود این‌که می‌دانند ممکن است برایشان چنین اتفاقاتی بیفتد، در این کار سهل‌انگاری می‌کنند. حتی با وجود این‌که چندین حساب را برای این کار دارند، باز هم در کنار گذاشتن پول برای روز مبادا تنبلی می‌کنند. با این حال، اگر در پایان ماه خرج و مخارج شما با درآمدتان همخوانی نکند، موقعیتی برایتان به وجود می آید که ضرر و زیان بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت.

خودتان را برای بدترین شرایط پیش‌بینی کنید، این مساله منافاتی با مثبت‌اندیشی شما ندارد

برای پس‌انداز کردن برای روز مبادا چه گام‌هایی باید برداریم؟

دیگر بر کسی پوشیده نیست که زندگی کاملاً پیش‌بینی‌ناپذیر است. در نتیجه، همیشه احتمال این‌که ناگهان یخچال خانه یا ماشین‌تان خراب شود یا خدای‌ناکرده یکی از اعضای خانواده‌تان به بیماری ناگهانی و پرهزینه‌ای مبتلا شود، وجود دارد و اگر پولی را برای این مواقع کنار نگذاشته باشید، می‌تواند شما را با مشکلات مالی شدیدی روبه‌رو کند. پس‌انداز روز مبادا پولی است که شما کنار گذاشته‌اید تا زمانی که نیازی ضروری پیدا کردید، از آن استفاده کنید.

در ادامه، دربارۀ سه گام ساده برای کنار گذاشتن پول برای مواقع ضروری صحبت می‌کنیم. حتی اگر فکر می‌کنید حقوق‌تان کفاف این کار را نخواهد داد، برای داشتن پس‌انداز روز مبادا قدم بردارید!

قدم اول

مشخص کنید که چه میزان پول می‌توانید کنار بگذارید. با تقسیم‌بندی شروع کنید تا ببینید در هر هفته، ماه یا هر بار حقوق گرفتن، چقدر می‌توانید پس‌انداز کنید. اگر دیدید که فقط می‌توانید مبلغ ناچیزی کنار بگذارید هم، مشکلی نیست. بالاخره هر کاری باید از جایی شروع شود! برای مثال، با کنار گذاشتن تنها ۲۰ هزار تومان در هفته، در ماه ۸۰ هزارتومان پس‌انداز می‌شود و در سال ۹۶۰ هزارتومان!

قدم دوم

پول مخفی بودجۀ خود را پیدا کنید. یعنی مشخص کنید که چقدر می‌توانید صرفه‌جویی کنید تا مثلاً ۱۰ یا ۲۰ هزارتومان بیشتر در هفته به بودجۀ اضطراری خود اضافه کنید. اغلب شما می‌توانید سریعاً بفهمید که کجا می‌توان این پول را پیدا کرد تا با صرفه‌جویی آن، مقدار بیشتری را به مبلغ ضروری خود اضافه کنید. مثلاً هر صبح قهوه خریدن (به‌جای اینکه در خانه آن را درست کنید) یا هر روز ناهار را در رستوران خوردن (به جای اینکه در خانه آن را میل کنید) قسمتی از پول مخفی بودجۀ شما را به خود اختصاص می‌دهند.

هر چقدر پس‌اندازتان دور از دسترس باشد به نفعتان است

قدم سوم

پولی را که برای روز مبادا کنار گذاشته‌اید، از دسترس‌تان خارج کنید. دور نگه داشتن این مبلغ بهترین راه‌حل است تا فقط در مواقع نیاز به سراغ آن بروید. در ضمن هیچ‌وقت، تکرار می‌کنم هیچ‌وقت این پول را در حساب رورانۀ خود نگه ندارید. شاید بپرسید چرا؟ خب جواب ساده است. چون راحت خرج می‌شود! متأسفانه زمانی که ناگهان نفستان بر شما غلبه کند، این پول نیز به‌سرعت نیست‌ونابود خواهد شد! پس برای جلوگیری از این اتفاق، یک حساب جداگانه باز کنید و آن را به حساب اصلی خود متصل کنید؛ ولی با این تفاوت که برای آن کارت اعتباری نگیرید تا برای برداشت از آن حساب مجبور شوید به بانک رفته و حضوری پول را دریافت کنید؛ ولی خیلی راحت بتوانید به آن پول واریز کنید. البته وقتی که نیاز فوری پیش بیاید این روش کمی شما را به مشکل خواهد انداخت.

سؤال جالبی که برای همه ممکن است پیش بیاید این است که:

چه مبلغی را باید برای موقعیت‌های ضروری کنار بگذاریم؟

خب باید گفت که این مسئله کاملاً به خود شما مربوط است. مبلغ مشخصی برای این کار وجود ندارد؛ چون میزان حقوق دریافتی و مخارج و سطح نیازها برای همگان یکسان نیست. اما با این حال با توجه به مقالات و گزارش‌ها و توصیه‌های متخصصان مالی، داشتن هزینۀ حداقل سه تا شش ماه از زندگی، برای مواقع ضروری مبلغی قابل قبول برای مواقع اضطراری است.

متأسفانه در تحقیقات اخیر مشخص شده است که تنها ۱۹ درصد از مردم مبلغی در حدود 50 میلیون تومان یا بیشتر را برای این گونه مواقع در یک حساب کنار گذاشته‌اند و این واقعاً تأسف‌بار است.

در آخر هم باید بگویم داشتن حتی مقدار اندکی پول برای مواقع لازم، خیلی بهتر از نداشتن آن است. اجازه ندهید که مشکلات مالی در پس‌انداز مواقع اضطراری سد راهتان شود. بدانید که نداشتن پس‌انداز روز مبادا مشکلات مالی بسیار بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد.

این نصحیت را هیچ‌گاه فراموش نکنید: «برای روز مبادا پس‌انداز کنید». برای داشتن امنیت خاطر بیشتر، میانۀ خوبی با پس‌انداز کردن داشته باشید  و وسوسۀ خرج کردن پولی را که برای شرایط اضطراری زندگی کنار گذاشته‌اید، از خودتان دور کنید. 

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

مقالات مرتبط برای دودوتا چهارتا

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲